Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΕΓΔΥ-Νέος Οργανισμός του ΥΠΑΑΤ

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΓΕΩΠΟΝΩΝ Αθήνα 22/1/2013
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ Αρ. Πρωτ.: 20
(ΠΕΓΔΥ)
ΠΡΟΣ: Γενικό Γραμματέα ΥΠΑΑΤ
Ταχ. Δ/νση: Διδότου 26 κ. Μόσχο Κορασίδη
106 80 Αθήνα
Τηλ & Fax: 210-3614580 ΚΟΙΝ: Ως Πίνακας Διανομής
E-mail: pegdy@otenet.gr
ΘΕΜΑ: Νέος Οργανισμός του ΥΠΑΑΤ
Κύριε Γενικέ Γραμματέα
Σχετικά με την πρότασή σας για το νέο Οργανισμό του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και
Τροφίμων και ύστερα από την αξιολόγηση των προτάσεων που κατέθεσαν τα μέλη του
Σωματείου μας, σας γνωρίζουμε τα παρακάτω.
Κοινή είναι η πεποίθησή μας, πως οι παραγωγικές δυνατότητες του πρωτογενή τομέα της
χώρας είναι τεράστιες και οι προσδοκίες όλων για τη συμβολή της αγροτικής ανάπτυξης
στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας είναι ουσιαστικές και βάσιμες. Η χώρα μας
διαθέτει μια σειρά αγροτικών προϊόντων, των οποίων η ποιότητα και τα θεμελιώδη κόστη
συνιστούν σημαντικούς παράγοντες υψηλής ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας, όμως,
εξακολουθεί να στερείται μιας ενιαίας και επικεντρωμένης πολιτικής σχετικά με τα
παραγόμενα αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα και τις εξαγωγές τους.
Από την άποψη αυτή η αναδιοργάνωση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και
Τροφίμων είναι εξαιρετικά επίκαιρη και επιβεβλημένη, αλλά προκειμένου να είναι χρήσιμη
και αποτελεσματική πρέπει να γίνει στα πλαίσια ενός ειλικρινούς διαλόγου και στη βάση
ορισμένων αρχών.
Κύριε Γενικέ Γραμματέα
Δεν σας κρύβουμε, ότι η πρόσφατη αφοπλιστική δήλωση του Υπουργού Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία πρόθεση της
Κυβέρνησης είναι να διατηρήσει στο δημόσιο μόνο τις υπηρεσίες «που δεν μπορούν ή δεν
θέλουν να επιτελέσουν ιδιωτικοί φορείς» και η απάντηση του Επιτρόπου Olli Rehn σε
επίκαιρη ερώτηση του ευρωβουλευτή Νίκου Χουντή ότι «η μείωση των δημοσίων
υπαλλήλων θα βασίζεται στην τρέχουσα κατάσταση των οργανογραμμάτων και θα
διευκολυνθεί από την πρόσφατη νομοθεσία, η οποία επιτρέπει τις οριστικές απολύσεις»
επιβεβαίωσαν την πεποίθησή μας σχετικά με τις ασκούμενες πολιτικές στη Δημόσια
Διοίκηση και τον πραγματικό στόχο της αξιολόγησης των δομών των οργανικών μονάδων
του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων και των εποπτευόμενων φορέων του.
Για μας είναι πλέον σαφές, ότι με το νέο Οργανισμό του ΥΠΑΑΤ (και για τον οποίο
σημειωτέον δεν παρέχονται συγκεκριμένα στοιχεία, ούτε για τη διάρθρωσή του, ούτε για
την αποτελεσματικότητα των νέων δομών του) αποκαλύπτονται τα Κυβερνητικά σχέδια για
τη διαθεσιμότητα - απολύσεις 25.000 δημοσίων υπαλλήλων το 2013, μέσα από την
κατάργηση θέσεων, σύμφωνα με την υποπαράγραφο Ζ.2.1, του Ν. 4093/2012 (μνημόνιο
ΙΙΙ). Θυμίζουμε, ότι στο πλαίσιο της παραγράφου Ζ, του πρώτου άρθρου, του Ν. 4093/2012
εισήχθη και κατοχυρώνεται η κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων, ως πάγια και
διαρκής διαδικασία και εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση με την οποία καθορίζονται τα
1
κριτήρια και ρυθμίζεται η διαδικασία της μετάταξης και μεταφοράς του προσωπικού, χωρίς
όμως να δίνεται η απαραίτητη βαρύτητα στα κοινωνικά – οικονομικά κριτήρια και μάλιστα
στη δυσβάστακτη οικονομική περίοδο που διανύουμε. Πρότασή μας είναι, όπως η
κινητικότητα των συναδέλφων ενόψει του νέου οργανισμού του ΥΠΑΑΤ περιοριστεί εντός
των γεωγραφικών ορίων του Δήμου και τηρηθούν για τις νησιωτικές περιοχές τα
προβλεπόμενα από το Σύνταγμα και τους νόμους.
Αν οι Κυβερνητικοί Εταίροι πιστεύουν στον παραγωγικό και αναπτυξιακό ρόλο του
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οφείλουν να το εξαιρέσουν, τουλάχιστον,
από την οριζόντια μείωση των οργανικών δομών του κατά 50% και την όποια δυσμενή
μεταβολή της υπηρεσιακής κατάστασης των συναδέλφων, ενώ θα πρέπει να επισημάνουμε
την ανάγκη δημιουργίας νέων οργανικών θέσεων και την πρόσληψη γεωπόνων, λόγω της
υποστελέχωσης των υπηρεσιών και της απαιτούμενης ηλικιακής ανανέωσης του
επιστημονικού προσωπικού.
Κύριε Γενικέ Γραμματέα
Επειδή θέλουμε η συμμετοχή μας στον υπό κατάρτιση Οργανισμό να είναι θετική και
ουσιαστική εκτιμούμε, ότι αυτός πρέπει να ενσωματώνει τα εξής στοιχεία:
Α. Οργάνωση σε δύο επίπεδα διοίκησης
Ο νέος Οργανισμός του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων πρέπει να
συνταχθεί στα πλαίσια του συστήματος της Διοικητικής Αποκέντρωσης, το οποίο
προστατεύεται από το άρθρο 101 του Συντάγματος και να οργανωθεί σε δύο επίπεδα
διοίκησης, ήτοι:
(α) της Κεντρικής Υπηρεσίας με επιτελικές αρμοδιότητες και
(β) των Περιφερειακών Υπηρεσιών με εκτελεστικές αρμοδιότητες, στις οποίες θα
ενταχθούν (προσωπικό και αρμοδιότητες) οι αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου,
οι Διευθύνσεις Αγροτικών Υποθέσεων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, οι Διευθύνσεις
Αγροτικής Οικονομίας (ΔΑΟ) και Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) των
Αιρετών Περιφερειών και τα Γραφεία Γεωργικής Ανάπτυξης (ΓΓΑ) των Δήμων.
Με την υιοθέτηση της πρότασής μας (i) θα ενισχυθεί ο επιτελικός και ελεγκτικός ρόλος της
Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου (ii) θα εξοικονομηθούν πόροι με τη δημιουργία
οικονομιών κλίμακας από την ενοποίηση του συνόλου των περιφερειακών υπηρεσιών (iii)
θα αξιοποιηθεί το σύνολο των θέσεων εργασίας του γεωπονικού προσωπικού του
Υπουργείου κεντρικά και περιφερειακά με την παροχή κινήτρων και (iv) θα αυξηθεί η
παραγωγικότητα και η αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών από τη μη επικάλυψη
αρμοδιοτήτων, θα βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του αγρότη και θα διασφαλισθεί η
υπηρεσιακή εξέλιξη των υπαλλήλων.
Σε ότι αφορά τα περιφερειακά εργαστήρια του Υπουργείου, στα οποία έχουν επενδυθεί
τεράστια κεφάλαια για τη βελτίωση των εγκαταστάσεων και την προμήθεια μηχανολογικού
εξοπλισμού και οργάνων σύγχρονης τεχνολογίας, με υποστηρικτικό και αλληλένδετο ρόλο
με τις αρμοδιότητες που ασκούν άλλες γεωργικές υπηρεσίες, είμαστε αντίθετοι σε
οποιαδήποτε «αξιοποίησή τους» με την παραχώρησή τους σε ιδιώτες. Άποψή μας είναι ότι
πρέπει να παραμείνουν στο Υπουργείο, ώστε να συνεχίσουν να παρέχουν Υπηρεσίες
χαμηλού κόστους στους αγρότες και αξιόπιστους ελέγχους στους καταναλωτές.
Β. Τρόφιμα – Εκπαίδευση και Κατάρτιση
Ο στρατηγικός σχεδιασμός του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για να είναι
αναπτυξιακός, πρέπει να αφορά το σύνολο της παραγωγικής, μεταποιητικής και εμπορικής
και καταναλωτικής διαδικασίας των νωπών και μεταποιημένων αγροτικών προϊόντων και
τροφίμων και να επιτυγχάνει το στόχο «from field to fork». Επομένως, οι επιτελικές
2
αρμοδιότητες τόσο του ΕΦΕΤ όσο και του τ. ΟΓΕΕΚΑ «ΔΗΜΗΤΡΑ» πρέπει να ασκούνται από
την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου, ενώ οι ελεγκτικές αρμοδιότητες του ΕΦΕΤ και οι
εκπαιδευτικές αρμοδιότητες του τ. ΟΓΕΕΚΑ «ΔΗΜΗΤΡΑ» πρέπει να ασκούνται από τις
περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου, με απορρόφηση του συνόλου του προσωπικού
των φορέων αυτών. Έτσι, οι υπηρεσίες του ΥΠΑΑΤ πρέπει να επανασχεδιαστούν στη βάση
δύο αξόνων (i) της Αγροτικής Ανάπτυξης, δηλαδή των γεωργικών πόρων (αξιοποίηση και
διαχείριση με στόχο την αειφόρο ανάπτυξη) και (ii) των Τροφίμων (ποιότητα, ασφάλεια και
έλεγχος από το χωράφι ως το τραπέζι του καταναλωτή).
Γ. Εύρος εποπτείας μονάδων 1/5
Διεθνώς, ως αποδεκτό εύρος εποπτείας μονάδων θεωρείται το 1/5 και στην περίπτωση του
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θεωρείται ιδανικό, γιατί ως παραγωγικό
Υπουργείο εφαρμόζει πληθώρα τεχνικών κανονισμών με υψηλό βαθμό εξειδίκευσης. Έτσι,
οποιοδήποτε άλλο εύρος εποπτείας, σε συνδυασμό με την ανελαστικότητα της μείωσης
των οργανικών μονάδων λόγω των υποχρεώσεων της χώρας που απορρέουν από την
εφαρμογή της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής, θα υποβαθμίζει το δυνάμενο να παραχθεί έργο
και θα το καθιστά αναποτελεσματικό.
Κύριε Γενικέ Γραμματέα
Επειδή στο σκεπτικό της πρότασής σας υιοθετείτε τόσο την περιφερειακή οργάνωση του
Υπουργείου, όσο και το στρατηγικό σχεδιασμό των τροφίμων από το ΥΠΑΑΤ, σας καλούμε
να εργαστείτε στην κατεύθυνση αυτή, ώστε να καταστεί ο νέος Οργανισμός του Υπουργείου
Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ένα ουσιαστικό εργαλείο για την αγροτική ανάπτυξη
και όχι ένα μνημονιακό εργαλείο για απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων.
Για το Δ.Σ.
ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
1. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Καθηγητή κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη
2. Αναπληρωτή Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Κ. Μάξιμο Χαρακόπουλο
3. ΓΕΩΤΕΕ
4. ΠΟΓΕΔΥ
5. Π.Σ. ΠΕΓΔΥ
6. Μέλη ΠΕΓΔΥ
3

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου