Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

ΓΕΩΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονία-.Επιστολή προς τους αρμόδιους Υπουργούς σχετικά με το θέμα των στις μετακινήσεων εκτός έδρας των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων

Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
με το ανωτέρω σχετικό έγγραφό μας σας ενημερώσαμε για τη λανθασμένη οριζόντια νομοθέτηση σχετικά με τις μετακινήσεις εκτός έδρας των δημοσίων υπαλλήλων, η οποία δίνει τη δυνατότητα σε δημοσίους υπαλλήλους που δεν έχουν λόγο να μετακινηθούν εκτός έδρας να εισπράττουν πρόσθετες αμοιβές οδοιπορικών εξόδων, αλλά ταυτόχρονα απαγορεύει στους γεωτεχνικούς (γεωπόνους, δασολόγους, κτηνιάτρους, γεωλόγους και ιχθυολόγους) δημοσίους υπαλλήλους να επιτελέσουν το καθήκον τους στην ύπαιθρο με αρνητικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, στο περιβάλλον και στην αγροτική οικονομία. Είναι παντελώς παράλογη και απαράδεκτη, η νομοθέτηση (ν. 3833/10 – ΦΕΚ Α’ 40 όπως ισχύει) του ίδιου ετήσιου ανώτατου ορίου για τις ημέρες μετακίνησης εκτός έδρας (60 ημέρες το έτος) σε γεωτεχνικούς και διοικητικούς υπαλλήλους, ενώ παρεμποδίζει και την ομαλή λειτουργία των γεωτεχνικών δημόσιων υπηρεσιών.
Μία από τις πολλές στρεβλώσεις ή τα αδιέξοδα που δημιουργούνται αφορά στην επικείμενη παραλαβή των επενδυτικών σχεδίων γεωργικών εκμεταλλεύσεων (Σχέδια Βελτίωσης) που είναι ενταγμένα στο Μέτρο 121 του ΠΑΑ της Ελλάδας 2007-20013 από τις αρμόδιες Επιτροπές Παρακολούθησης των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) των Περιφερειακών Ενοτήτων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την υπ΄ αριθμ. 16270/23-11-2012 (ΦΕΚ Β΄ 3246) ΥΑ προβλέπεται ότι «η Επιτροπή υποχρεούται εντός προθεσμίας δέκα εργάσιμων (10) ημερών από την ημερομηνία οριστικοποίησης της Αίτησης Πληρωμής, εκτός δεόντως αιτιολογημένων περιπτώσεων, να προβεί σε επίσκεψη στον τόπο της επένδυσης, ώστε να πιστοποιήσει την πρόοδο των εργασιών («φυσικό αντικείμενο») και του προϋπολογισμού («οικονομικό αντικείμενο») σύμφωνα με τις συμβατικές υποχρεώσεις του δικαιούχου».
Ως εκ τούτου και σε συνδυασμό με την κείμενη νομοθεσία για τις μετακινήσεις εκτός έδρας, δημιουργούνται τα παρακάτω προβλήματα:
1. Δεδομένου του μεγάλου αριθμού των υπό ένταξη επενδυτικών σχεδίων (εκατοντάδες ανά Περιφερειακή Ενότητα), της καθυστέρησης της έγκρισης των σχεδίων, της σημαντικής μείωσης του αριθμού των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων στις ΔΑΟΚ και του μικρού ανώτατου ετήσιου ορίου για επισκέψεις στον τόπο της επένδυσης, θα είναι αδύνατη η εφαρμογή της ανωτέρω χρονικής υποχρέωσης από την ΥΑ με αποτέλεσμα τη σημαντική καθυστέρηση απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων απαραίτητων για την αγροτική ανάπτυξη της χώρας.

2. Η υποχρέωση του μηνιαίου ή διμηνιαίου προγραμματισμού των μετακινήσεων εκτός έδρας που δεν είναι δυνατό να λάβει υπόψη τις μεταγενέστερες καταθέσεις αιτημάτων πληρωμής επενδυτικών σχεδίων, θα οδηγήσει στην ασυμβατότητα του προγραμματισμού των μετακινήσεων εκτός έδρας και της υποχρεωτικής επίσκεψης στον τόπο της επένδυσης εντός προθεσμίας 10 εργάσιμων ημερών, ανεξαρτήτως της υπέρβασης ή μη του ανώτατου ετήσιου ορίου μετακινήσεων.
3. Παρόμοιο πρόβλημα υπάρχει και με τη διαθεσιμότητα των καυσίμων για τα υπηρεσιακά ΔΧ οχήματα των Περιφερειών για όσους υπαλλήλους δε θέλουν ή δεν μπορούν (το πιθανότερο) να χρησιμοποιήσουν τα ΙΧ αυτοκίνητά τους.
4. Τέλος, ο μειωμένος ετήσιος ή μηνιαίος αριθμός μετακινήσεων εκτός έδρας πιθανόν να δημιουργήσει σημαντική καθυστέρηση και στη λειτουργία των Γνωμοδοτικών Επιτροπών όταν καθίσταται απαραίτητη η μετακίνηση εκτός έδρας των αξιολογητών.
Συνεπώς, θα πρέπει να αυξηθεί άμεσα το ετήσιο ανώτατο όριο μετακινήσεων εκτός έδρας για τα μέλη των Επιτροπών Παρακολούθησης και να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για την απαραίτητη ευελιξία του προγραμματισμού των μετακινήσεων εκτός έδρας προκειμένου να μη ναυαγήσει η απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων σε έναν από τους κρισιμότερους τομείς της οικονομίας. Στη χειρότερη περίπτωση, θα πρέπει τουλάχιστον να διευκρινιστεί ρητώς, με τροποποίηση της ανωτέρω ΥΑ, ότι το χρονικό όριο των 10 εργάσιμων ημερών δεν ισχύει εάν δεν υπάρχει η δυνατότητα μετακίνησης εκτός έδρας των μελών της Επιτροπής, ώστε να μην κατηγορηθούν άδικα και παράλογα για παράβαση καθήκοντος τα μέλη της Επιτροπής.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που ήδη δημιουργήθηκε με το ετήσιο ανώτατο όριο των μετακινήσεων εκτός έδρας των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων αφορά (τουλάχιστον) στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου ενώ (α) εκδόθηκαν οι αποφάσεις του Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης για την έγκριση υπέρβασης κατά 20 ημέρες του ανώτατου ορίου των 60 ημερών κίνησης εκτός έδρας για το έτος 2012 στις ΔΑΟΚ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, (β) οι αποφάσεις δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ και (γ) οι πρόσθετες μετακινήσεις εκτός έδρας υλοποιήθηκαν από τους υπαλλήλους των ΔΑΟΚ, οι μετακινήσεις αυτές δεν πληρώθηκαν ποτέ και ο Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης ανακάλεσε τις αποφάσεις του «κατόπιν εορτής» λόγω αναρμοδιότητας!!! Το αποτέλεσμα αυτού του παραλογισμού είναι ότι οι γεωτεχνικοί της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας μετακινήθηκαν το 2012 με δικά τους έξοδα για τις πρόσθετες 20 ημέρες μετά από Υπηρεσιακή Εντολή για την εκτέλεση των καθηκόντων τους και σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο αρνείται να τους αποζημιώσει (φυσικά υπάρχει και η δικαστική οδός για όσους αδικούνται, αλλά υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των απολύσεων και τον τρόμο της αναπολόγητης αυτοδίκαιης αργίας πόσοι θα το τολμήσουν…).
Η χειρότερη συνέπεια όμως αυτής της ανάκλησης των αποφάσεων του Γ.Γ. είναι ότι οι εργασίες που επιτελέσθηκαν, τα πορίσματα που προέκυψαν και οι αποφάσεις που εκδόθηκαν βασιζόμενες στις μετακινήσεις αυτές γίνονται αυτόματα αμφισβητούμενης εγκυρότητας και νομιμότητας, καθώς οι επιπλέον κινήσεις χρησιμοποιήθηκαν στα πλαίσια ανάλογων υποχρεώσεων που προέκυψαν από εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα και για την ορθή εφαρμογή τους σε στενά χρονικά περιθώρια και όχι για την αναψυχή των υπαλλήλων. Συνεπώς, θα πρέπει αυτό το νομικό κενό να καλυφθεί κατεπειγόντως με την άμεση έκδοση της προβλεπόμενης ΚΥΑ από το άρθρο 27 του ν. 4024/2011 (ΦΕΚ Α΄ 226), τόσο για το έτος 2012 με αναδρομική ισχύ, όσο και για το έτος 2013.
Κι επειδή στη «χώρα που μετεβλήθη σε ένα απέραντο φρενοκομείο» (Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής, 11-1-1989) ο παραλογισμός δεν έχει τέλος, αναρωτιόμαστε (κι ελπίζουμε κι εσείς) πως είναι δυνατόν από την 1-1-2013 και μέχρι σήμερα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (αλλά και στις άλλες Περιφέρειες) να λειτουργούν τα σφαγεία και να τροφοδοτείται η αγορά με κρέας, να διενεργούνται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων (η ναυαρχίδα των Ελληνικών εξαγωγών) και να εκτελούνται άλλες επείγουσες εθνικές και ευρωπαϊκές υπηρεσιακές ενέργειες, στις οποίες είναι προαπαιτούμενη και υποχρεωτική η επιτόπια παρουσία γεωτεχνικού δημόσιου υπαλλήλου, όταν οι σχετικές αποφάσεις του Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης για τον καθορισμό των επιμέρους ανώτατων ορίων μετακινήσεων εκτός έδρας για το έτος 2013 δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ μόλις το Μάρτιο του 2013, ενώ ακόμη και σήμερα δεν εκδίδονται οι από το νόμο προβλεπόμενες εντολές μετακίνησης εκτός έδρας στις ΔΑΟΚ;
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί,
αναρωτιόμαστε:
1. Εάν η παράτυπη αυτή μετακίνηση εκτός έδρας για λόγους επιτακτικού δημόσιου συμφέροντος που διενεργήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2013 από τους γεωτεχνικούς δημοσίους υπαλλήλους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (και όχι μόνο) μπορεί να αποτελέσει πιθανό λόγο πειθαρχικής παραπομπής από το Γενικό Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης στους συχνούς πλέον ελέγχους του Σώματος Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ελπίζουμε πως έχουν απομείνει ελάχιστα αποθέματα λογικής και ντροπής σε αυτόν τον τόπο);
2. Πως θα πληρωθούν τα έξοδα στα οποία υποβλήθηκαν οι γεωτεχνικοί δημόσιοι υπάλληλοι σε αυτές τις παράτυπες μετακινήσεις εκτός έδρας;
3. Πως και εάν αυτές θα καταμετρηθούν στο ανώτατο όριο των 60 ημερών;
4. Τι θα γίνει εάν κάποιος πολίτης που δεν του αρέσει το αποτέλεσμα του ελέγχου προσφύγει δικαστικά για να ακυρώσει το γενόμενο έλεγχο εξαιτίας αυτής της παρατυπίας (και να εκδικηθεί ταυτόχρονα το δημόσιο υπάλληλο που έκανε σωστά τη δουλειά του και ζει με το φοβικό σύνδρομο της άδικης κατηγορίας) κ.α.;
5. Ή μήπως θα ήταν καλύτερα να παραλύσει η αγροτική οικονομία, να υποστεί βλάβη η δημόσια υγεία και το περιβάλλον και να πεινάσει η χώρα κατά το πρώτο τρίμηνο του 2013, επειδή εσείς δεν αντιληφθήκατε έγκαιρα τις προειδοποιήσεις που καταγράψαμε στο ανωτέρω σχετικό έγγραφό μας και δεν δράσατε αποτελεσματικά;
6. Πότε, επιτέλους, θα καταλάβετε ότι υπάρχουν δημόσιοι υπάλληλοι που πρέπει να δουλεύουν στο γραφείο και δημόσιοι υπάλληλοι που πρέπει να δουλεύουν στο χωράφι, στο στάβλο και στο δάσος (εντός κι εκτός ωραρίου);
Άμεση λύση στα ανωτέρω αδιέξοδα, θα αποτελέσει η νομοθετική ρύθμιση για τη δραστική αύξηση του ανώτατου ορίου των επιτρεπόµενων κατ’ έτος ηµερών για μετακινήσεις εκτός έδρας των γεωτεχνικών δημοσίων υπαλλήλων, όπως έχει, ήδη, υλοποιηθεί για τους υπαλλήλους άλλων Υπουργείων, για τα πληρώματα του ΕΚΑΒ και για τους συναδέλφους γεωτεχνικούς που εργάζονται στον ΕΛΓΑ, στον ΟΠΕΚΕΠΕ και στον ΕΛΓΟ «Δήμητρα» (ΝΠΙΔ). Σημαντική παράμετρο αποτελεί και το ύψος της αποζημίωσης, η οποία θα πρέπει να είναι ισότιμη για όλους τους επιστημονικούς κλάδους (μηχανικούς, γεωτεχνικούς των διαχειριστικών αρχών και του ΥΠΕΚΑ κ.α.) και να καθιστά οικονομικά βιώσιμη τη μετακίνηση των πενιχρά αμειβόμενων υπαλλήλων (η προ δεκαετίας καθορισθείσα αποζημίωση των 0,15 λεπτών ανά χιλιόμετρο δεν επαρκεί σήμερα ούτε για τις βενζίνες των ΙΧ αυτοκινήτων). Απώτερος στόχος της διοίκησης, όμως, για να εξαφανισθούν οι στρεβλώσεις του σήμερα και του χθες, οφείλει να είναι η κάλυψη όλων των γεωτεχνικών υπηρεσιών με κρατικά ΔΧ αυτοκίνητα και η θέσπιση ενός επιδόματος μετακινήσεων εκτός έδρας για όσους υπαλλήλους μετακινούνται σε τακτική βάση εντός νομού λόγω αντικειμένου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου